10 handige verkoop tips

WebsiteHoe verkoop ik mijn handgemaakte producten op Metdehand.nl? Dit is een vraag die ik regelmatig te horen krijg. Ook ik ben een online ondernemer en weet als geen ander hoe moeilijk het kan zijn om op te vallen. Op Metdehand.nl vind je ruim 5000 aanbieders en staan er een dikke 17.000 producten online. Er is dus de nodige concurrentie…
Daarom wil ik je graag helpen met de volgende tips:

1. Denk goed na over de prijs van je product.
Ik start met de belangrijkste. Het prijzen van je product. Denk goed na over de prijs. Ook jij hebt kosten en kwaliteit kost geld….

Dat is duidelijk…maar hoe kom je tot de juiste prijs voor jouw product. Ik vond een ezelsbruggetje. Bereken alle materialen (leer, stof of garen en zelfs het energieverbruik wat nodig is om een product te maken). Bereken de tijd die je kwijt bent aan het maken van het product. Betaal je jezelf € 10 per/uur of ben jij een expert, doe je dit al jaren en bereken jij jezelf € 35 per/uur? Dat is aan jezelf om dat te beslissen. Tel deze samen op en dan kom je op bedrag X. Dit bedrag (groothandelprijs) kost het om jouw product te maken. Om het te verkopen moet je de groothandelprijs verdubbelen, dan heb je de verkoopprijs.

Dat zal voor sommige schrikken zijn. Je onderscheid jezelf hiermee van hobbyisme maar let wel op, klanten verwachten dan ook kwaliteit!

2. Zorg voor samenhang van producten
Als je een Shop hebt en je begint met het vullen zorg dan voor samenhang van producten. Haak je manden, toon dan manden, en zet er geen houten fotolijstjes tussen. De klant snapt dan niet waar jouw expertise ligt. Daarnaast ziet je winkel er onsamenhangend uit met veel uiteenlopende producten die niets met elkaar te maken hebben.

Als je dan eenmaal hebt bepaald welke producten (of categorie) je wil verkopen is het jouw doel/missie dit overzichtelijk en herkenbaar over te brengen naar de klant.

3 Wees actief online en zorg dat jouw shop up to date is.
Update je shop regelmatig, een actieve shop wordt beloond! Klanten vinden het fijn om te zien dat een shop leeft. Nee, je hoeft geen uren per dag online te zijn, maar een regelmatige check en ververs advertenties. 3-5 minuutjes per dag is meer dan voldoende. Bekijk de titels van je producten eens goed, en probeer een andere titel als de verkoop uit blijft. Mensen zoeken altijd onder verschillende zoektermen. Ververs eens je foto’s, bekijk de omschrijving eens kritisch, dat zijn allemaal puntjes die de verkoop kunnen bevorderen.
Extra tip: voeg minsten 10 producten toe aan je shop. Een volle shop verkoopt beter dan een shop met maar 1 a 2 producten. Klanten vinden het fijn om verschillende opties te hebben. Daarnaast oogt een goed gevulde shop actiever dan een lege.

4. Productfoto’s
Helaas gaat het op dit punt vaak fout. Slechte foto’s verkopen niet, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Niemand klikt op een slechte foto.
Gelukkig kun je zelf met hele simpele trucjes mooie foto’s maken. Op het Pinterest bord van Poush vindt je de gaafste oplossingen, tips en trucjes. KLIK
Op Metdehand.nl kun je maximaal 5 foto’s toevoegen. Mijn advies luid dan ook, voeg er 5 toe. Klanten vinden het fijn om producten vanuit verschillende hoeken te bekijken.

5. Vermarkt je eigen shop
Nu sta je op een platform met veel bezoekers, maar dat wil niet zeggen dat alles in kannen en kruiken is. Je zal ook zelf je eigen shop onder de aandacht moeten brengen via bijvoorbeeld social media. Gebruik social media zoals Pinterest, Instagram, twitter en Facebook. Nee, je hoeft alle social media te gebruiken, kies datgene wat bij jou past. Dat laatste is belangrijk, omdat anders de kans groot is dat je het laat versloffen.

6. Kies een juiste gebruikersnaam
It’s all in the name! Het kan allemaal zo simpel zijn, en toch gaat het ook hier regelmatig fout. Denk hierover na voor je jezelf een gebruikersnaam geeft.

7. Product omschrijving
Bij puntje 3 heb ik het al eerder over productomschrijving gehad. Tijdens het schrijven maken van de productomschrijvingen is het van belang om te denken als jouw consument. Spieken bij collega’s mag, maar maak je eigen omschrijving! Bedenk hierbij wat jij als consument van een product zou willen weten voor je het aanschaft. Van welk materiaal is het gemaakt, hoe is het gemaakt enz…

8. Luister naar jouw klant
Neem altijd al het commentaar en de vragen van je klanten serieus. Je kunt deze gebruiken om zo jouw shop te optimaliseren.
Commentaar krijgen is nooit leuk, ik werd daar toen ik net met Metdehand.nl begonnen was heel erg onzeker van en soms ook boos. Tegenwoordig weet ik wel beter. Ik documenteer zoveel mogelijk en neem dit mee naar overleg met mijn systeembeheerder. Gezamelijk gaan we op zoek naar een goede oplossing.

Klanten geven uiteraard niet alleen negatief commentaar. Ze geven je ook regelmatig een leuke revieuw! Wees zuinig op deze postieve commentaren en gebruik ze in de marketing van je producten

9. Goede service
Onder goede service kan heel veel worden verstaan. Voor online ondernemen is dat onder ander snel reageren op binnengekomen mail. Het liefst binnen 24 uur. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Probeer het in elk geval na te streven. Ook mij gebeurt het weleens dat er een mail tussendoor glipt. Maar ik probeer altijd alle vragen binnen 24 uur te beantwoorden. De tijdlimiet van 24 uur is belangrijk. Wacht je langer, dan is de kans groot dat de klant elders een soortgelijk product heeft aangeschaft.

10. Wees geduldig
Last but not least: Wees geduldig: “Succes doesn’t happen overnight” Als je al deze tips in acht hebt genomen, en je producten beantwoorden aan een klantvraag dan komt verkoop vanzelf.
Tot die tijd is het zaak om kritisch te blijven en jezelf en je shop te verbeteren. Dit is online iets wat niet stopt. Blijf positief in stille tijden!

Er zijn vast nog meer actiepunten waarmee je aan de slag kunt. Heb jij  nog punten die je graag een keer beschreven zou willen zien, schroom niet mij te mailen. Voor nu heel veel plezier op Metdehand.nl!

~ Henriette Klein, Metdehand.nl

Reacties zijn gesloten.